fbpx

Fly & bagage

For at få en så tryg start på ferien som muligt, har Ferie med Formål her besvaret de spørgsmål, der ofte opstår inden man skal afsted. 

Fly & bagage

Nedestående finder den en general information der omhandler fly- & bagageregler. Husk, at hver enkel destination har forskellige flyselskaber, med hver sine regler. Her henviser vi til flyselskabets hjemmeside, efter du har modtaget din billet. En del information finder du ligeledes på hjemmesiden, under det land du vil rejse til.

Du modtager din flybillet senest 2 uger inden du skal rejse. På flybilletten fremgår alt relevant information i forhold til bagage og hvor mange kg du må medbringe. Det er en god idé at printe en ekstra flybillet ud, som du kan medbringe på ferien.   I Danmark er det normalt, at man ankommer til lufthavnen to timer inden man skal flyve. Ferie med Formål anbefaler, at du møder 2,5 til 3 timer inden afgang, hvis du skal rejse i højsæsonen fra Københavns lufthavn. Ved ankomst til lufthavnen, fremvises dit pas og flybillet til check-in personalet. Herefter modtager du dit boardingkort. På boardingkortet kan du se, hvilken gate du skal gå til, når du skal gå ombord på flyet. Du modtager også bagagetags, som du skal gemme, indtil du har modtaget din bagage på destinationen. Er uheldet ude, og din bagage skulle gå i stykker, eller i værste tilfælde ikke komme frem (det sker dog sjældent), skal personalet i lufthavnen bruge disse bagagetags.  Vi anbefaler at du holder dig opdateret på skærmene i lufthavnen, i tilfælde af ændrede afgangstider og gateskift.

Rejsedokumenter

Du modtager din flybillet senest 2 uger inden du skal rejse. På flybilletten fremgår alt relevant information i forhold til bagage og hvor mange pc/kg du må medbringe.  Afrejse- og ankomsttiderne på billetten er altid lokale tider. Det er altid den rejsendes ansvar at kontrollere, at alle oplysninger på flybilletten stemmer, samt at navnene er stavet nøjagtig som i passet. Ved fejl eller mangler, har flyselskabet ret til at afvise den rejsende ved check-in, og den rejsende står udelukkende til ansvar. Vær ligeledes opmærksom på, at passet har en udløbsdato på minimum 6 måneder efter hjemrejsedato, og at der er 2 blanke sider tilgængelige i passet. Afrejsetidspunktet kan ændre sig. Vi anbefaler derfor, at du tjekker afrejsetidspunktet 72 timer inden afgang. Har den rejsende ikke dansk pas, henviser vi til det pågældende lands ambassade for der at søge oplysninger om de indrejse- og transitbestemmelser, der er gældende for den enkelte rejse.

Check-in

På dine rejsedokumenter eller e-ticket vil det altid fremgå hvilken tid check-in åbner – også på destinationen. Som udgangspunkt, skal man ankomme til lufthavnen to timer inden afrejse. Rejser du i højsæsonen og fra København, anbefaler vi, at du er der 3 timer før. Ved ankomst til lufthavnen, fremvises dit pas og flybillet til check-in personalet. Herefter modtager du dit boardingkort. Du modtager ligeledes dine bagagetags, som du skal gemme, indtil du har modtaget din bagage på destinationen. Er uheldet ude, og din bagage skulle gå i stykker, eller i værste tilfælde ikke komme frem, (det sker dog sjældent) skal personalet i lufthavnen bruge disse bagagetags. På mange flyvninger, er det muligt at udføre check-in online, og få sit boardingkort elektronisk. I dette tilfælde, vil det fremgå på dine rejsedokumenter eller e-ticket. 

Vi anbefaler at du holder dig opdateret på skærmene i lufthavnen, i tilfælde af ændret gate eller afgangstider.

På dine rejsedokumenter eller e-ticket vil det altid fremgå hvilken tid check-in åbner - også på destinationen. Som udgangspunkt, skal man ankomme til lufthavnen to timer inden afrejse. Rejser du i højsæsonen og fra København, anbefaler vi, at du er der 3 timer før. Ved ankomst til lufthavnen, fremvises dit pas og flybillet til check-in personalet. Herefter modtager du dit boardingkort. Du modtager ligeledes dine bagagetags, som du skal gemme, indtil du har modtaget din bagage på destinationen. Er uheldet ude, og din bagage skulle gå i stykker, eller i værste tilfælde ikke komme frem, (det sker dog sjældent) skal personalet i lufthavnen bruge disse bagagetags. På mange flyvninger, er det muligt at udføre check-in online, og få sit boardingkort elektronisk. I dette tilfælde, vil det fremgå på dine rejsedokumenter eller e-ticket.   Vi anbefaler at du holder dig opdateret på skærmene i lufthavnen, i tilfælde af ændret gate eller afgangstider.
Flysæde bliver tildelt ved check-in. Ønsker du en bestemt plads i flyet, kan du på de fleste flyselskabers hjemmeside anvende online check-in og vælge din plads og/eller opgradere din plads.  Afhængigt af flyselskab, åbner online check-in 48-24 timer inden afgang.  Husk at denne service ofte er mod et gebyr, og at flyselskabet har al ret til at foretage eventuelle ændringer i reservationen.  Checker du ikke ind online, bliver du tildelt et flysæde ved check in i lufthavnen. Ved tildeling i lufthavnen, får du en plads, som er ledig, og du får ikke nødvendigvis en plads ved siden af din medrejsende.

Flysæde og opgraderinger

Flysæde bliver tildelt ved check-in. Ønsker du en bestemt plads i flyet, kan du på de fleste flyselskabers hjemmeside anvende online check-in og vælge din plads og/eller opgradere din plads.

Afhængigt af flyselskab, åbner online check-in 48-24 timer inden afgang.

Husk at denne service ofte er mod et gebyr, og at flyselskabet har al ret til at foretage eventuelle ændringer i reservationen.

Checker du ikke ind online, bliver du tildelt et flysæde ved check in i lufthavnen. Ved tildeling i lufthavnen, får du en plads, som er ledig, og du får ikke nødvendigvis en plads ved siden af din medrejsende. Vi gør ligeledes opmærksom på, at flyselskabet har alle rettigheder til at ændre bestillingen om nødvendigt – det sker dog yderst sjældent.

Børnesæde

Er barnet under 2 år, får barnet ikke tildelt et flysæde. Her skal barnet sidder på skødet. Ønsker du alligevel et sæde til barnet, kan du tilkøbe en børnebillet. Børnebilletter gælder i øvrigt børn i alderen 2-11 år. Oplys Ferie med Formål herom, inden du bestiller.

Forplejning på flyet

På vores rejser anvender vi rutefly. På lange oversøiske rejser er mad inkluderet i flybillettens pris, og ofte er vand, kaffe/te også med i prisen. Alkoholiserede drikke koster ofte noget og betales på flyet. Ønsker du et specielt måltid, anbefaler vi, at du vælger dette på flyselskabets hjemmeside, når du har modtaget din billet. Dette skal hos de fleste flyselskaber bestilles 45 dage inden afrejse, og kan være mod gebyr. Du kan også oplyse os om specielle måtider, når du bestiller din rejse – så sørger vi for, at det kommer med på din bestilling.

Mad til børn

De fleste flyselskaber tillader babymad i form af modermælkserstatning og babymad på glas ombord på flyene. Ved sikkerhedskontrollen skal du fremvise mad (og baby). Husk, at der ofte ikke er inkluderet mad under rejser i Europa. Tager du på længere rejser uden for Europa, er det almindelig mad, som serveres. Ønsker du specialmad, bør du bestille det på flyselskabets hjemmeside eller oplyse det til os ved bestilling – alt sammen senest 45 dage inden udrejse.

På vores rejser anvender vi rutefly. På lange oversøiske rejser er mad inkluderet i flybillettens pris, og ofte er vand, kaffe/te også med i prisen. Alkoholiserede drikke koster ofte noget og betales på flyet. Ønsker du et specielt måltid, anbefaler vi, at du vælger dette på flyselskabets hjemmeside, når du har modtaget din billet. Dette skal hos de fleste flyselskaber bestilles 45 dage inden afrejse, og kan være mod gebyr. Du kan også oplyse os om specielle måtider, når du bestiller din rejse.
Hos Ferie med Formål har vi nøje udvalgt vores destinationer, så vi kan tilbyde dig den bedst mulige ferie, hvor du kan få alle de oplevelser med dig hjem, som du kunne tænke dig. På flere destinationer, har vi skræddersyet rejser, hvor du får lov til at opleve alle de spændende højdepunkter, som landet har at byde på. Derfor har vi valgt at arrangere indenrigs fly, så du nemt og hurtigt kan komme fra a til b. Indenrigsflyvningerne er inkluderet i rejsen. Det varierer, om du modtager billetten inden udrejse, eller om du modtager den på destinationen. Har du købt en færdig pakkerejse, vil vores lokale repræsentant sørge for, at du kommer ud i lufthavnen i regelmæssig tid inden afrejse. Tidspunktet for afhentning, modtager du af dem. Rejser du på egen hånd, anbefaler vi, at du kontrollerer flytiderne regelmæssigt, og sørger for, at være der i god tid. Vær opmærksom på eventuel trafik, der kan forsinke rejsen til lufthavnen. Ta gerne en trøje med til flyrejsen, da det ofte - pga. aircondition - kan være koldt inde i flyet.

Flyrejse indenrigs

Hos Ferie med Formål har vi nøje udvalgt vores destinationer, så vi kan tilbyde dig den bedst mulige ferie, hvor du kan få alle de oplevelser med dig hjem, som du kunne tænke dig. På flere destinationer, har vi skræddersyet rejser, hvor du får lov til at opleve alle de spændende højdepunkter, som landet har at byde på. Derfor har vi valgt at arrangere indenrigs fly, så du nemt og hurtigt kan komme fra a til b. Indenrigsflyvningerne er inkluderet i rejsen. Det varierer, om du modtager billetten inden udrejse, eller om du modtager den på destinationen. Har du købt en færdig pakkerejse, vil vores lokale repræsentant sørge for, at du kommer ud i lufthavnen i regelmæssig tid inden afrejse. Tidspunktet for afhentning, modtager du af dem. Rejser du på egen hånd, anbefaler vi, at du kontrollerer flytiderne regelmæssigt, og sørger for, at være der i god tid. Vær opmærksom på eventuel trafik, der kan forsinke rejsen til lufthavnen. Ta gerne en trøje med til flyrejsen, da det ofte – pga. aircondition – kan være koldt inde i flyet. 

Bagage

Vi benytter flere forskellige flyselskaber til vores destinationer, og reglerne for bagage afhænger af flyselskab og destination. Det kan derfor blandt andet variere hvor mange pc/kg du må medbringe på rejsen.  Informationen herom findes på din flybillet og på flyselskabets hjemmeside. Vi anbefaler, at du læser den praktiske information tilknyttet din destination. Her vil det fremgå, hvis specielle regler for bagage gør sig gældende. Du finder den praktiske information på hver destinationsside på vores hjemmeside. Rejser du eksempelvis på en safarirejse i Afrika eller skal du bestige Kilimanjaro, gælder særlige bagageregler.

Husk altid at pak vigtige ting (medicin, bilnøgler, rejsedokumenter m.m.) i håndbagagen. I meget sjældne tilfælde, kan bagagen blive forsinket, og det vil være ærgerligt at stå på destinationen uden sit pas – eller for den sags skyld sine bilnøgler, når man kommer hjem. 

Hos Ferie med Formål anvender vi rutefly til vores destinationer. Sammenlignet med charterfly, giver det os en større fleksibilitet, og kan derfor tilbyde vores rejsende flere fleksible afgange ofte flere gange ugentligt. Ferie med Formål agerer udelukkende som agent for udvalgte flyselskaber, og kan derfor ikke stilles til ansvar for eventuelle ændringer i flyprogrammet. Med eventuelle ændringer, mener vi force majeure lignende situationer, som Ferie med Formål ikke har kunne forudse ved rejsens bestilling. Dette kan eksempelvis være forsinkelser, strejker og andre lignende tilfælde. Dette gælder også ved eventuel bagage erstatning ved tabt eller ødelagt bagage. Med det sagt, er vi selvfølgelig altid til rådighed til at hjælpe. Skulle der - mod forventning - ske en ændring i  flyrejsen, kontakter vi dig hurtigst muligt.
Specialbagage skal bestilles på flyselskabets hjemmeside og koster ofte ekstra. Specialbagage kan være barnevogne, golftasker, cykler og andet tilbehør, som overstiger de mål, som almindelig bagage må have. Specialbagage tjekkes ind ved check-in disken sammen med din almindelige bagage, men skal ofte leveres efterfølgende ved en anden check-in disk. Kontakt her personalet ved check-in.  Kørestol og rollator Meddel altid Ferie med Formål, hvis du medbringer kørestol og/eller rollator. Så hjælper vi dig med processen, og fortæller dig, hvordan du skal forholde dig hertil. Ønsker du assistance i lufthavnen, skal dette bestilles på forhånd – det hjælper vi også med. Medbringer du din egen kørestol, bedes du ligeledes oplyse mål og vægt på denne.

Regler for special bagage

Specialbagage skal bestilles på flyselskabets hjemmeside og koster ofte ekstra. Specialbagage kan være barnevogne, golftasker, cykler og andet tilbehør, som overstiger de mål, som almindelig bagage må have. Specialbagage tjekkes ind ved check-in disken sammen med din almindelige bagage, men skal ofte leveres efterfølgende ved en anden check-in disk. Kontakt her personalet ved check-in.

Kørestol og rollator

Meddel altid Ferie med Formål, hvis du medbringer kørestol og/eller rollator. Så hjælper vi dig med processen, og fortæller dig, hvordan du skal forholde dig hertil. Ønsker du assistance i lufthavnen, skal dette bestilles på forhånd – det hjælper vi også med. Medbringer du din egen kørestol, bedes du ligeledes oplyse mål og vægt på denne. 

Vi gør opmærksom på, at specialbagage i nogle tilfælde ikke kommer på samme bagagebånd som øvrig bagage. Dette vil i såfald fremgå på skærmen i lufthavnens bagagehal.

 

Klapvogn / banevogn

Medbringer du din egen klapvogn eller barnevogn, gælder der særlige regler hos flyselskaberne. Reglerne kan variere fra selskab til selskab, og du bør læse dem på flyselskabets egen hjemmeside. Som udgangspunkt kan du medbringe en almindelig paraplyklapvogn i flyet som ekstra håndbagage. De fleste flyselskaber gør dette uden ekstra betaling.

Medbringer du en større klapvogn eller barnevogn, kan du enten pakke den ind selv, eller leje en sæk i lufthavnen, som du kan have vognen i (du kan leje disse i næsten alle lufthavne). Vær opmærksom på, at dette ofte tæller som specialbagage.

Ønsker du at medbringe klapvognen/barnevognen op til gaten, er dette muligt. Oplys check-in personalet. Her skal den pakkes sammen når du ankommer til gaten, og bliver derefter lastet på flyet.

Medbringer du din egen klapvogn eller barnevogn, gælder der særlige regler hos flyselskaberne. Reglerne kan variere fra selskab til selskab, og du bør læse dem på flyselskabets egen hjemmeside. Som udgangspunkt kan du medbringe en almindelig paraplyklapvogn i flyet som ekstra håndbagage. De fleste flyselskaber gør dette uden ekstra betaling.  Medbringer du en større klapvogn eller barnevogn, kan du enten pakke den ind selv, eller leje en sæk i lufthavnen, som du kan have vognen i (du kan leje disse i næsten alle lufthavne). Vær opmærksom på, at dette ofte tæller som specialbagage.  Ønsker du at medbringe klapvognen/barnevognen op til gaten, er dette muligt. Oplys check-in personalet. Her skal den pakkes sammen når du ankommer til gaten, og bliver derefter lastet på flyet.
Hos Ferie med Formål anvender vi rutefly til vores destinationer. Sammenlignet med charterfly, giver det os en større fleksibilitet, og kan derfor tilbyde vores rejsende flere fleksible afgange ofte flere gange ugentligt. Ferie med Formål agerer udelukkende som agent for udvalgte flyselskaber, og kan derfor ikke stilles til ansvar for eventuelle ændringer i flyprogrammet. Med eventuelle ændringer, mener vi force majeure lignende situationer, som Ferie med Formål ikke har kunne forudse ved rejsens bestilling. Dette kan eksempelvis være forsinkelser, strejker og andre uforudsete tilfælde. Dette gælder også ved eventuel bagage erstatning ved tabt eller ødelagt bagage. Med det sagt, er vi selvfølgelig altid til rådighed til at hjælpe. Skulle der - mod forventning - ske en ændring i flyrejsen, kontakter vi dig hurtigst muligt.  Har du ikke fået svar på det du søgte? Kontakt os, så hjælper vi dig!

Øvrigt

Hos Ferie med Formål anvender vi rutefly til vores destinationer. Sammenlignet med charterfly, giver det os en større fleksibilitet, og kan derfor tilbyde vores rejsende flere fleksible afgange ofte flere gange ugentligt. Ferie med Formål agerer udelukkende som agent for udvalgte flyselskaber, og kan derfor ikke stilles til ansvar for eventuelle ændringer i flyprogrammet. Med eventuelle ændringer, mener vi force majeure lignende situationer, som Ferie med Formål ikke har kunne forudse ved rejsens bestilling. Dette kan eksempelvis være forsinkelser, strejker og andre uforudsete tilfælde. Dette gælder også ved eventuel bagage erstatning ved tabt eller ødelagt bagage. Med det sagt, er vi selvfølgelig altid til rådighed til at hjælpe. Skulle der – mod forventning – ske en ændring i flyrejsen, kontakter vi dig hurtigst muligt. 

Har du ikke fået svar på det du søgte? Kontakt os, så hjælper vi dig!