fbpx
I dag skal vi tidligt op – for vi skal ud på en times trekking op til Poon Hill, som ligger i 3.210 meters højde, inden solen står op. Her får vi nemlig en helt spektakulær solopgang at se med panormaudsigt ud over Himalayas bjerge. Efter solen er stået op, går vi tilbage til Ghorepani, hvor vi spiser morgenmad, inden vi trekker videre i 4-5 timer gennem mere rododendronskov til Tadapani. På trekket er der chance for, at vi møder vilde dyr. Når vi ankommer til Tadapani, som ligger i 2.710 meters højde, bliver vi mødt af en smuk udsigt til den sydlige del af Annapurna, Hiunchuli og Fishtail. Vi overnatter i et lokalt tehus.

Sværhedsgrad gradering

Flere af vores rejser indeholder trekking og cykling. Her får du en forklaring på de forskellige sværhedsgrader.

Sværhedsgrad gradering

Ferie med Formål arrangerer rundrejser, hvor både aktiv ferie, safarirejser og besøg i lokale landsbyer gør sig gældende. På mange af vores rejser, vil trekking og/eller cykling derfor være inkluderet. Alle disse rejser er tildelt en sværhedsgrad gradering. Her får du et overblik over, hvad de forskellige sværhedsgrader betyder. På den måde, kan du nemt og overskueligt finde frem til den rejse, der passer til dit behov.

Skalaen er fra 1-5, hvor 1 er let og 5 er meget hård. Vi har inddelt vores sværhedsgrad gradering i to dele: Trekking (T) og Cykling (C)

Trekking (T)

Let – vandring (T1)

Trekket varer mellem to til tre timer og op til 10 km. Her kan alle være med. Trek vil typisk være vandringer eller junglesafaris. Almindelige gode sko er påkrævet. 

Moderat (T2)

Trekket kan kommer op over 10 km. Terræn kan variere alt efter vind og vejr. Højder kan komme op over 3.500 meter ved bjergvandring. Gode vandrestøvler er nødvendigt. Ved enkelte rejser hvor junglesafari står på programmet, kan gode vandresko være nok.

Medium (T3)

Trekket varer mellem 6-8 timer pr. dag. Over 10 km dagligt. Højder over 5.000 meter kan forekomme ved bjergvandring. Erfaring med at vandre i højderne er et plus, men ikke et krav (bjergvandring). Alle i almindelig god fysisk form kan være med. Gode vandrestøvler er nødvendigt.

Hård (T4)

Trekket varer mellem 8-10 timer pr. dag. Visse dage kan overskride 10 timer. Der vil være enkelte fotostop undervejs. Temperatur- og vejrforskelle kan forekomme. God kondition og udholdenhed kræves. Terræn varierer og kan være svært. Højder over 5000 meter forekommer ved bjergvandring. Gode vandrestøvler er nødvendige. Husk at gå dem til inden rejsen.

Meget hård (T5)

Trekket varer 10-12 timer dagligt. Enkelte dage kan overstige 12 timer. Højder kommer over 5000 meter ved bjergvandring.  Terræn varierer og kan være svært. Temperatur- og vejrforskelle forekommer. God kondition og udholdenhed kræves. Erfaring i højder er en fordel. Vandrestøvler er nødvendigt. Husk at gå dem til inden rejsen.

Vi spiser en tidlig morgenmad, inden vi bevæger os væk fra heden og ud i ørkenens stenede landskab. Efter 5 timers vandrig mod øst, står du ansigt til ansigt mod lava tårnet ”Lava Tower”. Her bliver der serveret frokost, og vi får mulighed for at bestige lava tårnet, hvis vejret tillader det. Når man når lava tårnet, er det normalt så småt at kunne mærke, at man er oppe i højden, i form af hovedpine og lidt åndedrætsbesvær. Efter frokost forlader vi lava tårnet og går nedad mod Barranco Campsite. Efter 2 timers vandring ankommer vi til dalen, hvor campen ligger. Drikkevand og vaskevand bliver forberedt til os. Middagen bliver serveret, mens vi nyder den spektakulære solnedgang.

Cykling (C)

Let (C1) 

Lette cykelture for hele familien. Korte afstande og ofte i byzoner. Grusveje kan forekomme. Her kan alle være med.

Moderat (C2) 

Længere cykelture på landeveje og grusveje. Op til 10-20 km. per dag. En almindelig god fysisk form kræves.

Medium (C3) 

Længere cykelture på landeveje og grusveje. Op til 40-50 km. per dag med stop undervejs. En god fysisk form kræves.

Hård (C4) 

Lange cykelture mellem 70-110 km pr. dag. Stejle bakker i både nedad- og opadgående retning forekommer. Erfaring med lange cykelture kræves. Visse programmer indeholder mountainbiking i varierende terræn. Skiftende vejr- og temperaturer. Erfaring med mountainbiking kræves. Visse destinationer indeholder højder op til 4000 meter.

Meget hård (C5) 

Mountainbiking. Ruter er offroad. Terræn varierer. Stejle bakker i opad- og nedadgående retning. Ruter mellem 40-60 km pr. dag. Temperatur- og vejrforhold kan skifte. Højder mellem 3000 – 5000 meter. Erfaring med mountainbiking kræves. 

Træn dig op til trekket med FitGeneration

For at du skal få det bedste ud af din ferie, har Ferie med Formål indgået et samarbejde med FitGeneration. Her kan kan du få tilsendt et træningsskema, så du kan forberede dig inden turen – uanset om du vil træne hjemme eller i dit lokale fitness center. Træningsprogrammet indledes med et personligt interview hos en af FitGeneration’s træningsinstruktører, hvor de efterfølgende skræddersyer et træningsprogram der passer til dig og den rejse du skal på. I træningsprogrammet fokuseres der på balance, – kropstamme, – styrke og konditionstræning.

Programmet koster 700,- og betales sammen med rejsens depositum. Træningsprogrammet er ikke en del af rejsens pris, og bliver tilføjet til prisen, såfremt du ønsker det. Programmet er ikke refunder bart.