fbpx

Praktisk information om Kilimanjaro

Gør drømmen til virkelighed – bestig Kilimanjaro. 

Bestig Kilimanjaro og kryds din drøm af listen. Nedenfor finder du alt praktisk information om Kilimanjaro. Fik du ikke svar på dit spørgsmål? Kontakt os! Så hjælper vi dig. Vi gør opmærksom på, at Kilimanjaro befinder sig i Tanzania. Du bedes derfor også læse praktisk information om Tanzania.

Praktisk information om Kilimanjaro

Nedenfor finder du alt praktisk information, til dig, der skal bestige Kilimanjaro. 

Akklimatisering - hvad er det?

Inden vi springer ud i information om ruterne, er det vigtigt at få styr på det, der gør, at nogen springer fra undervejs. Nemlig akklimatiseringen. Kort sagt, betyder akklimatisering ”tilpasning”. Det vil sige, at kroppen skal tilpasse sig omgivelserne i form af klima og/eller højder. Altså, at kroppen skal vende sig til omgivelser, som den ikke er vant til at være i.

Når man bestiger Kilimanjaro, er målet at komme til tops. Kommer du til tops, befinder du dig ikke mindre end 5.895 meter over havets overflade – hvilket er en højde, vi ikke er vant til at befinde os i. Det er derfor vigtigt, at vi akklimatiserer undervejs, så kroppen stille og roligt vænner sig til højderne. Gør den ikke det, er det meget normalt at opleve højdesyge, simpelthen på grund af det lave(re) ilttryk, der er i højderne.

Højdesyge kan give forskellige symptomer, såsom: svimmelhed, hovedpine, kvalme, tab af madlyst, søvnløshed og udmattelse.

Du kan læse mere om højdesyge her.

Højdesyge - hvordan undgår man det?

Det er svært at sige hvem, der får højdesyge. Nogle får det lettere end andre. Men én ting er sikkert, og det er, at højdesyge afhænger af akklimatiseringen. To ting er særligt vigtige, når du skal akklimatisere:

  1. At holde pauser på vej op, så din krop kan vænne sig til højderne gradvist. Hos Ferie med Formål har vi derfor inkluderet en ekstra dag på alle vores ruter, så du har mere tid til akklimatisering, og så du får den bedste oplevelse.
  2. At drikke nok vand – mindst 3-4 liter pr. døgn – og at undgå alkohol. Ved lette symptomer skal du standse opstigningen og tage den lidt med ro, inden du fortsætter. Husk også, at vores lokalguide er med dig hele vejen og er ekspert i det at bestige Kilimanjaro.

Du kan læse mere om højdesyge på Statens Serums Instituts hjemmeside.

Kilimanjaro ruterne - hvilken rute bør jeg vælge?

Bestig Kilimanjaro via den rute, der passer dig. Hos Ferie med Formaål kan du vælge mellem 4 ud af 7 mulige ruter. De fire ruters sværhedsgrad varierer ud fra stigningerne på turen samt ud fra hvor hurtigt kroppen kommer op i højden. På alle ruterne har vi inkluderet 1 ekstra dag, så du får mere tid til at akklimatisere. Ruterne starter enten i den nordlige, sydlige eller vestlige del, afhængigt af hvilken rute du vælger. Det er svært at rangere ruterne fra nemmest til sværest, da ruterne er forskellige, og da der er delte meninger om, hvad der gør en rute sværere og mere udfordrende end andre. Er det stigningerne? Er det overnatningsmulighederne? Eller er det fordi, man kommer højt op hurtigere end på andre ruter, så kroppen har svært ved at nå at tilpasse sig? Vi har alligevel gjort et forsøg på at rangere dem. Nedenfor finder du en beskrivelse af hver rute, listet fra den nemmeste rute til den sværeste.

1. Bestig Kilimanjaro via Rongai ruten

Rongai-ruten starter ved den nordlige del af Kilimanjaro. Mange vælger Rongai-ruten, da den ligger i læ fra regnen. Det gør, at ruten er populær selv i regnsæsonen. Den manglende regn gør dog, at ruten er mindre frodig, og at man blandt andet ikke kommer gennem regnskov på starten af ruten, som man gør på mange andre ruter. Rongai-ruten tager dig forbi bjergets næsthøjeste punkt, Mwenzi, der uden tvivl er ét af de smukkeste steder på bjerget. Rongai-ruten er en af de nemmeste ruter, da den fører dig langsomt op i højderne, hvilket gør, at din krop nemmere vænner sig til højderne. Nogle fravælger dog denne rute, da rutens indgang er placeret længere væk end de øvrige ruter. Med det sagt, kan ruten føles mere privat, på grund af den mindre trafik – noget der falder i god jord hos de fleste. Prikken over i’et er, at ruten giver dig et bedre udsyn til Kilimanjaro, da den er placeret på nordsiden. Hos Ferie med Formål varer ruten 7 dage, hvilket giver dig en ekstra dag til at akklimatisere.

2. Bestig Kilimanjaro via Marangu ruten (Coca-cola ruten)

Praktisk information om KilimanjaroMarangu-ruten, eller ”Coca Cola-ruten”, som den også bliver kaldt, er den eneste rute, hvor du undervejs overnatter i hytter. I hver hytte er der en simpel madras til rådighed, hvilket gør, at komforten bliver en tand bedre sammenlignet med øvrige ruter, hvor du overnatter i telt – specielt hvis du vælger at rejse i regnsæsonen. Umiddelbart vil det lyde som om, at ruten er nem – men man skal være forberedt. Ruten er nemlig den eneste rute, hvor man bevæger sig mere eller mindre i en lige linje mod toppen af bjerget. Dette gør, at man konstant stiger, hvilket gør det mere vanskeligt for kroppen at akklimatisere. Marangu-ruten er med dens 5 dages varighed den korteste rute. Men hos Ferie med Formål har vi tilføjet en ekstra dag – til akklimatisering – så ruten kommer op på 6 dage, uden at prisen på turen er blevet særligt påvirket. Ruten tager dig til tops og ned igen ad samme rute, hvilket gør, at du ser Kilimanjaro fra samme vinkel under hele turen. Dermed giver ruten dig færre unikke naturoplevelser.

Hytterne gør ruten populær, og er derfor en forholdsvist travl rute.

3. Bestig Kilimanjaro via Machame ruten (Whisky-ruten)

Ligesom vi har ”Coca Cola-ruten”, har vi også ”Whisky-ruten”, som denne rute kaldes. Med Machame-rutens smukke natur, er den et populært valg blandt bjergbestigerne. Ruten betegnes ikke som svær, men som hård – deraf kælenavnet ”whisky-ruten”. Kort sagt, er Machame-ruten hård, fordi terrænet går meget op- og nedad, hvilket kræver højere fysisk udholdenhed sammenlignet med øvrige ruter. Til gengæld tilbyder ruten en god akklimatisering, netop på grund af de forskellige højder. Når du læser om ruten, vil du opleve, at du vandrer højt, men sover lavt. På grund af rutens fantastiske naturscener, er det en populær rute. Denne rute er for dig, der ønsker et udfordrende trek. Hos Ferie med Formål varer ruten 7 dage, hvilket giver dig en ekstra dag til at akklimatisere.

4. Bestig Kilimanjaro via Lemosho ruten
Lemosho-ruten siges at være den smukkeste af alle ruter. Ligesom Rongai-ruten, ligger Lemosho-rutens indgang lidt længere væk, hvilket gør, at trafikken på ruten er begrænset. Dette gør, at du kan kombinere den smukke skiftende natur med en mere eller mindre privat tur uden alt for mange andre deltagere. Ruten er forholdsvist ny. Det betyder, at du oplever en smuk, uberørt natur. Da ruten er forholdsvis uberørt – og med dens længde – gør det ruten forholdsvist svær. Hos Ferie med Formål varer ruten 8 dage, hvilket giver dig en ekstra dag til at akklimatisere.
Aldersgrænse
På grund af risikoen for højdesyge, tilbyder vi kun Kilimanjaro trekking til personer over 15 år. Er man mellem 15 og 17 år, anbefaler vi altid, at man kontakter egen læge, og følger anbefalingerne herfra. Desuden skal man være i selskab med en voksen.
Mad og drikke under trekket

Der er en kok med, som arrangerer mad og drikke under hele turen på alle ruterne. Måltiderne kan bestå af brød, frugt, æg, sandwichs og grød. Aftensmaden består ofte af forskellige gryderetter. På alle Kilimanjaro treks har vi inkluderet helpension. Det vil være en god idé at medbringe snacks i form a müslibarer, druesukker og/eller proteinbarer til at holde energiniveauet oppe mellem måltiderne.

Toiletter
Der vil være fællestoiletter til rådighed i de forskellige camps. Ønsker du en mere behagelig tur, kan du leje et privat transportabelt toilet, som er placeret i et lille telt. Du finder en prisliste længere nede. Skal du på toilet mellem de forskellige camps, foregår det i naturen. Her skal du grave et hul på 15-20 cm, og når du har besørget din nødtørft, skal du dække det til igen. Her bedes du gå mindst 100 meter væk fra eventuelle vandstandere. Toiletpapir lægges i en pose, så vi ikke efterlader det i naturen.
Lokalguider & portører

Under dit trek vil der være en lokal engelsktalende guide, der følger med. For at gøre dit Kilimanjaro trek så behageligt som muligt, vil lokale portører også følge med. Portørerne går i forvejen og opsætter dit telt og andet grej, du har med, i aftenens camp. Det er vigtigt for os, at arbejdsforholdene er gode for de lokale. Derfor beder vi dig læse bagagesektionen nøje igennem, inden du begynder at pakke.

Kilimanjaro - til fordel for de lokale

Ferie med Formåls lokale samarbejdspartner er medlem af MKPS. Mount Kilimanjaro Porters Society (MKPS) arbejder aktivt med at forbedre og vedligeholde arbejdsforholdene hos vores lokale guider og portører – blandt andet ved at uddanne dem i økonomi, førstehjælp, bæredygtig turisme og engelsk. Desuden får alle en sundhedsforsikring og en bankkonto, som deres løn bliver betalt ind på. Dette gør, at de har nemmere ved at lave en opsparing, som de kan trække på, når lavsæsonen kommer. Du kan læse mere om MKPS arbejde, ved at klikke her: http://www.kilimanjaro-porters.org/

Drikkepenge

Når man bestiger Kilimanjaro, er det normalt at give lidt flere drikkepenge end øvrige steder. Det er normalt, at man giver drikkepenge til både kok, portør og guide. Det er trods alt dem, der sørger for, at du kommer op til toppen uden at tænke på meget andet end dig selv. Nedenfor finder du guidelines for drikkepenge ift. hvad man som minimum bør give. Beløbene er i USD pr. gruppe og skal gives kontant. Forbered drikkepengene, inden du går i gang med bjergbestigningen. Arranger eventuelt pengene i kuverter.

Guide: 15-20 USD pr. dag.
Assisterende guide: 10-15 USD pr. dag.
Kok: 10-15 USD pr. dag.
Portør: 7-8 USD pr. dag pr. portør.

Kan jeg bestige Kilimanjaro fysisk og psykisk?

Fysisk

Kilimanjaro kan godt være lidt af en hård negl. At bestige Kilimanjaro er både en kæmpe fysisk og mental oplevelse. For mange er det et punkt på deres bucket list – og af god grund. Man kommer virkelig i kontakt med naturen og sig selv i løbet af turen, uanset hvilken rute man vælger. Derfor gør vi alt, hvad vi kan, for at gøre turen mulig for så mange som muligt. Hos os er det ikke kun en oplevelse for veltrænede sportsfolk og erfarne bjergbestigere – vi gør nemlig også oplevelsen tilgængelig for helt almindelige, raske mennesker.

Det gør vi bl.a. ved at have indgået et samarbejde med FitGeneration, hvor du kan få tilsendt et træningsskema, så du kan forberede dig inden turen – uanset om du vil træne hjemme eller i dit lokale fitnesscenter. Inden de laver træningsprogrammet til dig, skal du igennem et hurtigt personligt interview hos én af FitGenerations træningsinstruktører. Ud fra interviewet skræddersyer de et træningsprogram til dig. Træningsprogrammet er fokuseret på balance-, core-, styrke- og konditionstræning. Vi anbefaler alle, der ikke har besteget Kilimanjaro før, at træne sig op til trekket.  

Psykisk

Under rutens 4 klimazoner svinger temperaturen mellem +27 grader og -26 grader. Vejrforholdene er altså skiftende, hvilket betyder, at du også kan blive udsat for regnvejr – hvilket gør ruten lidt sværere – også psykisk. Nogle af træningsøvelserne bliver derfor udendørs, og vi anbefaler, at du udfører øvelserne med det tøj, du skal have på, når du skal trekke – og gerne på en grå regnvejrsdag. Tro det eller ej, det vil hjælpe dig på turen, og du vil føle dig mere vant til terrænet, da du tidligere har været udsat for det samme under din træning.

Træningsprogrammet bliver også lavet, så du kan følge det efter hjemrejsen.

Programmet koster 750 DKK pr person, og betales sammen med selve rejsen. Træningsprogrammet er ikke en del af rejsens pris, da det er en tilvalgsmulighed. Programmet er ikke-refunderbart.

Udstyr


Praktisk information om Kilimanjaro
Du skal medbringe det rigtige udstyr. Husk på, at du vandrer i forskelligt terræn og i forskellige klimazoner – 4 af slagsen, for at være helt nøjagtig. Du kan derfor forvente varierende temperaturer, som går fra +27 grader til -26 grader. Det betyder, at du skal medbringe tøj til alle temperaturer. Byg dine outfits op af lag-på-lag, så fx du hurtigt kan tage en trøje af eller på, når temperaturerne falder og stiger.

Du skal medbringe en dagsrygsæk – gerne en ergonomisk – til at bære dine ting i. Hertil er det en god idé at købe en vandtæt sæk, som passer i rygsækken, og som du kan ligge din bagage i for at holde den tør i tilfælde af regn. Desuden beskytter sækken din bagage mod støv og snavs fra teltlejrene undervejs.

Vi anbefaler, at du – i din egen rygsæk – medbringer: vand, snacks, kikkert, solbriller, kamera, solcreme, hat, hue, handsker, regntøj samt lidt førstehjælpsudstyr. Snacks kan fx være druesukker, müslibarer, proteinbarer, nødder og tørret frugt.

Det udstyr, som du ikke har i din egen rygsæk, bliver båret af en portør, som sørger for, at det bliver bragt fra camp til camp, og at det er til rådighed når du ankommer.

Portørerne bærer ikke mere end 15 kg, så det er vigtigt, at du ikke pakker mere end dét. Ligeledes er det vigtigt, at tasken pakkes, så den kan bæres på hovedet af portøren. Tasken skal derfor være en rygsæk. Gerne en duffelbag på 70-90 liter.

Vær opmærksom på, at du bliver bedt om at betale yderligere 10 USD pr. dag, hvis du har pakket mere end 15 kg. 

Vær opmærksom på, at plastik ikke er tilladt i Tanzania. Vi anbefaler derfor, at du pakker din rygsæk i en pose af vandtæt materiale, som ikke er plastik.

Følgende udstyr kan lejes
Gangbesvær
Vi anbefaler ikke denne tur til gangbesværede.
Øvrigt

Husk at besøg vores side med praktisk information om Tanzania. Her finder du alt praktisk information om selve landet, samt information der er godt at kende til, inden du rejser til Tanzania.