fbpx
Værd at vide

FAQ – Værd at vide

For at få den bedste ferieoplevelse, er det vigtigt, at have styr på alt det praktiske. På denne side har Ferie med Formål svaret de mest stillede spørgsmål.

Værd at vide, FAQ

FAQ – Ofte stillede spørgsmål om vores rejser

Ferie med Formål tilrettelægger rejser, som er meget mere end bare daseferier. Med os kommer du ud og oplever fantastisk natur , spændende kultur og traditioner – samtidig med at du gør noget godt for dig selv, dyrene eller lokalbefolkningen.

For at du får den absolut bedste oplevelse, er det vigtigt, at du har styr på det praktiske, inden du tager afsted. På denne side har vi samlet de mest almindelige spørgsmål vores gæster stiller i forbindelse med afrejse. Vi har ligeledes fremhævet nogle ting her, som ikke altid fremgår så tydeligt, når man køber en rejse.

Når du har fundet din rejse, kan du på hjemmesiden, under det pågældende land, finde et link, hvor du kan finde mere detaljeret praktisk information om netop din destination.

Ferie med Formål er omfattet af loven om salg af pakkerejser.

Før rejsen – hvad skal jeg være opmærksom på inden jeg rejser?

Priser & Betaling - hvordan bestiller jeg en rejse?

På vores hjemmeside finder du et hav af spændende rejser. Disse rejser er skræddersyede eksempler, som du frit kan ændre eller købe som de er. Hver rejse har sin egen formular. Udfyld denne med dine ønskede rejsedatoer samt hvor mange I er og eventuelle ønskemål, så vender vi retur med et tilbud.

Priserne som vises på rejseeksemplerne, er fra-priser. Den nøjagtige pris afhænger af, hvornår på sæsonen du vælger at rejse. Prisen som opkræves er en samlet totalpris. Totalprisen omfatter alle obligatoriske skatter, afgifter og eventuelle gebyrer under reservationstidspunktet, som den rejsende har købt hos Ferie med Formål. Udover totalprisen opkræves der et administrationsgebyr. Administrationsgebyret vil altid fremgå i den rejsendes tilbud og på den rejsendes faktura.

Når du som gæst takker ja til tilbuddet, fremsender vi en faktura på et depositum svarende til 8.000,- pr. person. Når disse er betalt, er aftalen mellem den rejsende og rejseselskabet indgået. Kort efter (indenfor 48 timer) modtager du din flybillet. Restbetaling på rejsen fremsendes 2 måneder inden udrejse.

Læs mere om betalings proceduren, ændring & afbestilling her.

Afhentning i lufthavn / transfer

Har I bestilt transfer fra lufthavnen og videre til hotellet, vil I blive mødt af vores lokale repræsentant i lufthavnen. Vedkommende vil vente på jer efter I har passeret tolden og modtaget jeres bagage. Ofte står personen i ankomsthallen og vil have et skilt hvorpå dit navn fremgår. 

Transferen foregår i minibus eller taxa afhængig af størrelsen på gruppen der rejser. Det er ikke altid at guiden medfølger på transferen. 

Bliver rejsen dyrere, hvis én person rejser alene?

Rejsen vil altid blive dyrere, når man rejser alene. Rejsens pris er som udgangspunkt baseret på to rejsende, som deler værelse, transfers, deltager i de samme udflugter etc. Hotelværelser koster f.eks. det samme, uanset om I er en eller to personer, der rejser.

Flyrejsen

Ferie med Formål tilbyder mange spændende destinationer rundt omkring i verden. Vi gør altid vores ypperste for at finde de bedst mulige flyløsninger til din ferie – og altid flyselskaber som vi kan stå inde for. Som udgangspunkt vil der i de fleste tilfælde være minimum én mellemlanding undervejs til vores nuværende destinationer.

Med flere forskellige destinationer, følger også flere forskellige flyselskaber, der ofte hver især har deres egne individuelle regler. Vi henviser altid til flyselskabets egen hjemmeside, for at få den information der passer til din rejse.

Flyforsinkelser

Hvis jeres fly er forsinket, skal I henvende jer til personalet i lufthavnen. De vil løbende holde jer orienteret om ændringer og opdateringer i afgangstidspunktet for jeres flyrejse. Hvis I bliver forsinket, må I meget gerne kontakte os, så vi bl.a. kan orientere jeres hotel og transporten fra lufthavnen til hotellet, om jeres nye ankomsttidspunkt.  

Bagage - hvor mange kg. må jeg medbringe?

Vi benytter flere forskellige flyselskaber til vores destinationer, og reglerne for bagage afhænger af flyselskab og destination. Det kan derfor blandt andet variere hvor mange pc/kg du må medbringe på rejsen. Informationen herom findes på din flybillet og på flyselskabets hjemmeside. Vi anbefaler, at du læser alt praktisk information tilknyttet din destination. Her vil det fremgå, hvis specielle regler for bagage gør sig gældende. Når du klikker dig ind på en destination, vil du finde praktisk information øverst på siden.

Husk altid at pak vigtige ting (medicin, bilnøgler, rejsedokumenter m.m.) i håndbagagen. I meget sjældne tilfælde, kan bagagen blive forsinket, og det vil være ærgerligt at stå på destinationen uden sit pas – eller for den sags skyld sine bilnøgler, når man kommer hjem.

Pas & Visum - hvad skal jeg være OBS på?

Nogle lande kræver et visum for at komme ind i landet. På vores hjemmeside kan du under de forskellige lande læse om hvert lands regler ift. pas, visum og andre forhold. Det er den rejsende, der er ansvarlig for visum – men vi hjælper selvfølgelig til, hvis du har brug for hjælp. Husk ligeledes at visumregler kan ændres med kort varsel. Her gør vi opmærksom på, at det er den rejsendes ansvar at holde sig opdateret på Udenrigsministeriets hjemmeside eller på det pågældende lands ambassade,

Husk, at dit pas ikke må udløbe tidligere end 6 måneder efter hjemrejse. Hav altid 2 blanke sider i dit pas til rådighed til visumstempler. Husk også, at navn(e) på billetten skal være identiske med navn(e) i passet.

Rejser med mindreårige

Hvis du rejser med mindreårige, som ikke er dine egne (eksempelvis børnebørn), vil vi gøre opmærksom på, at dokumentation i form af dåbs- og navneattest, kan blive relevant. Dette gælder også, hvis du rejser med børn, som ikke har samme efternavn som dig. Uden dåbs- og navneattest kan landet nægte dig indrejse. Vi anbefaler derfor, at du kontakter den danske ambassade i det pågældende land, for at høre om særlige regler.

Vaccination

Vacciner afhænger af, hvor i verden du rejser hen, og hvor du befinder dig på destinationen. Vi beder dig kontakte egen læge eller en autoriseret vaccinationslæge angående vacciner. Vi følger på dette punkt anvisningerne fra Statens Serum Institut. På deres hjemmeside, kan du læse mere om vaccinerne samt hvilke vacciner du bør få, inden du rejser. Gå ind på deres hjemmeside, og søg på landet du skal rejse til, så finder du alt relevant information. Du finder også vigtig information for dig der rejser med børn.

Forsikringer

Som kunde hos Ferie med Formål, er du forpligtet til at tegne en rejseforsikring. Forsikringen bør som minimum dække behandling af sygdom og hjemtransport. Vi anbefaler også, at forsikringen dækker bagage, i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Du kan købe en rejseforsikring via vores samarbejdspartner, Gouda. Gouda sikrer, at du får en rejseforsikring, der passer til din rejse og den destination, du skal til.

Læs mere om rejseforsikringer. Du kan også besøge Gouda’s hjemmeside og bestille din forsikring.

Arrangerer Ferie med Formål grupperejser?

Vores rejser er individuelle rejser. Det betyder, at I kan rejse så mange I ønsker på præcis de datoer der passer jer bedst. Ferie med Formål arrangerer ikke grupperejser på faste afrejsetidspunkter, hvor forskellige rejsende på tværs af landet samles som en gruppe.

Under rejsen – hvad skal jeg være opmærksom på under min ferie?

Hotelskat

Nogle regeringer har indført hotelskat. Som rejsende er du forpligtet til at betale en hotelskat svarende til et mindre beløb pr. person pr. nat. Dette beløb er ikke noget der er inkluderet i rejsens pris, da det afregnes til landets regering via hotellet. Beløbet skal ofte betales når du checker ud fra hotellet på afrejsedagen.

Drikkepenge

Det er god kutyme at give drikkepenge da flere lokale har drikkepenge som deres største indtægt. Under praktisk information for det pågældende land, kan du læse mere om drikkepenge og hvad vi anbefaler. 

Flyforsinkelser

Hvis jeres fly er forsinket, skal I henvende jer til personalet i lufthavnen. De vil løbende holde jer orienteret om ændringer og opdateringer i afgangstidspunktet for jeres flyrejse. Hvis I bliver forsinket, må I meget gerne kontakte os, så vi bl.a. kan orientere jeres hotel og transporten fra lufthavnen til hotellet, om jeres nye ankomsttidspunkt.

Bagage forsinkelser / skader på bagage

Hvis din bagage bliver forsinket eller er beskadiget, skal du henvende dig til flyselskabets personale, som er at finde i lufthavnen ved bagage båndet. Hvert flyselskab er tilknyttet en “ground handling” som tager sig af bagagen for det pågældende flyselskab. 

Da du checkede ind i afrejselufthavnen, modtog du en lille slip fra din bagage tag. Denne skal du fremvise til personalet i Ground Handling og de vil her udfylde en såkald PIR rapport, som du skal bruge til din forsikring. Dette gælder både ved forsinkelse, bortkomst af bagage samt beskadiget bagage. 

Såfremt din bagage bliver forsinket, skal du oplyse hotellets navn og adresse og din bagage vil blive leveret. Eventuelle udgifter på “nød køb” skal tages med forsikringen. 

Fejl & mangler i rejsen - hvad gør jeg?

Ferie med Formål gør altid vores ypperste for at alle får den perfekte ferie. Skulle det ske, at uheldet er ude, og den rejsende opdager fejl/mangler på rejsen, skal dette omgås meddeles til vores lokale repræsentant og/eller Ferie med Formål, såfremt fejlen skal udrettes.

Inden udrejse, modtager den rejsende et dokument med alle vigtige telefonnumre.

Hvordan sikrer Ferie med Formål, at vores dyrevenlige rejser opretholder vores løfte om et godt dyrevelfærd?

Ferie med Formål har indgået et samarbejde med World Animal Protection. Samarbejdet indebærer, at World Animal Protection ‘godkender’ den dyreorganisation, som vi besøger på den pågældende rejse. 

Du kan læse mere om World Animal Protection her.